Veelgestelde vragen

Inhoud

Gaon met Urbee

Nee, je hebt de Urbee Go app nodig om een e-bike te kunnen huren en gebruiken.

  • Voor Apple klik hier
  • Voor Android klik hier

Nee, je kunt de Urbee e-bikes ook gewoon ‘los’ huren. Dit doe je door een tegoed in de Wallet op de Urbee Go app te zetten.

Een minimum bedrag van €15,- in de Wallet is vereist om te starten met fietsen. Als het bedrag in je Wallet onder de €15,- is gedaald en je wilt een nieuwe rit boeken, kun je gemakkelijk geld toevoegen aan je Wallet. Dit kan al vanaf €5,- per keer.

Dat kan! Het is jouw geld dus je kunt het ten allen tijden terugvragen door contact op te nemen met de klantenservice van Urbee +31 850 653 428.

Let op: acties of gratis gekregen tegoed betaalt Urbee niet uit. Hieronder valt dus ook het tegoed van de Gaon combikaart.

Het eerste uur betaal je € 3,-. Daarna € 0,05 per minuut met een maximum van €15,- per dag.

Het is niet mogelijk om meerdere e-bikes via één account te boeken. Wel kunnen alle gebruikers de Urbee Go app downloaden, een account aanmaken en zelf een e-bike boeken.

Je vindt het meest dichtbijzijnste Gaon fietsstation het snelste door de kaart te openen in de Urbee Go app. Bekijk hier de overzichtkaart.

Bij het gebruik van een Urbee e-bike kun je binnen 5 minuten na de start van de boeking nog gratis annuleren. Deze 5 minuten starten nadat je een e-bike hebt geaccepteerd in de app.

Mocht er daarom iets mis zijn met de e-bike of je bent van gedachten veranderd, dan kun je dus binnen 5 minuten kosteloos annuleren. Als deze 5 minuten voorbij zijn, zul je wel iets betalen voor het annuleren.

Wanneer nodig kun je altijd contact opnemen met de klantenservice +31 850 653 428.

Je opent het slot door naast de e-bike te staan en je mobiel te verbinden met Bluetooth en internet. In de app swipe je het slot naar groen en het slimme Bluetooth slot opent zichzelf automatisch.

Om de e-bike op slot te zetten maak je het kettingslot los en bevestig je deze aan een vast object. In de app swipe je het slot naar rood en vervolgens sluit je het slot met de hand (let op: beëindig hier je boeking niet wanneer je later nog verder wilt fietsen!).

Tijdens de rit kun je de e-bike zo vaak op slot zetten als je maar wilt.

Uitgefietst op de e-bike? Om je boeking te beëindigen zet je de e-bike op slot en klik je in de app op de knop ‘boeking beëindigen’ (niet vergeten!).

Om het slot te openen of te sluiten moet je smartphone altijd een verbinding hebben met Bluetooth en internet. Sommige Gaon fietsstations bevinden zich op een locatie met slechter bereik. Het is mogelijk dat je betere verbinding ontvangt als je iets verder weg loopt. Probeer wel zo dicht mogelijk bij de e-bikes te blijven. Als niks werkt kun je altijd contact opnemen met de klantenservice van Urbee +31 850 653 428.

De Urbee Go app stelt jou een beschikbare e-bike voor die je kunt huren. Je ziet in de app de accustatus zoals de vorige gebruiker die aan ons heeft doorgegeven. Let op: het kan zijn dat de accu inmiddels echter voller of juist leger is. De meest actuele accustand vind je door zelf even de accustand op het display van de betreffende fiets te checken voordat je hem huurt.

Weiger deze e-bike en de app stelt je een nieuwe fiets voor. Kom je er achter tijdens het fietsen dat je e-bike een mankement heeft? Dan kun je in de eerste 5 minuten van je boeking nog kosteloos annuleren. Meld het defect via de ‘meld een probleem’ knop in de app en je krijgt een nieuwe fiets toegewezen.

Voor een eerste keer is het goed om op deze 4 punten te letten:

  1. Ondersteun dan maximaal tot stand 6 (ook als het regenachtig en glad is op de weg).
  2. Rem altijd eerst met de achterrem (rechts) als je op snelheid bent. Je kunt over de klop slaan als je een noodstop met alleen de voorrem maakt.
  3. Loop je met de e-bike? Gebruik dan de loopstand of zet de ondersteuning helemaal uit om te voorkomen dat de e-bike uit zichzelf wil gaan rijden. 
  4. Voor een stoplicht? Zet de ondersteuning dan uit of houd de linker handrem ingeknepen.

Je kunt op een Urbee e-bike met of zonder ondersteuning fietsen. Voor ondersteuning zet je de aan/uit toets aan de linkerzijde rechts boven op het display op het stuur aan. Voor meer of minder ondersteuning druk je op de plus- of mintoets op het display.

Er zijn 9 standen van ondersteuning: 0 t/m 8. Stand 0 geeft geen ondersteuning. Stand 7 en 8 zijn zeer krachtig en geschikt voor hellingen en zware omstandigheden. Gebruik stand 7 en 8 alleen met e-bike ervaring en niet als het glad is.


Met maximale ondersteuning is de snelheid rond de 25 km/u.

Heb je pech onderweg waardoor je niet meer terug kunt fietsen? Bel de klantenservice: +31 850 653 428. Klantenservice zal je vragen om de fiets op slot te zetten en de locatie door te geven en met je overleggen over een gepaste schadevergoeding. De fiets wordt dan op een later moment opgehaald en gerepareerd. Houd er dan wel rekening mee dat je in geval van pech zelf op een andere manier naar huis zult moeten reizen.

Kun je nog wel terug- of doorfietsen naar een ander Gaon fietsstation? Dan vragen we je om dat te doen en om daar contact op te nemen met de Urbee klantenservice om samen te kijken naar de beste oplossing zoals het omwisselen van de fiets en om te overleggen over een gepaste schadevergoeding.

Geen zorgen over de batterijstatus van je mobiele telefoon. Je laadt je telefoon simpel op via de USB-lader aan het stuur. Je hoeft alleen zelf een USB-kabeltje mee te nemen!

Op iedere e-bike zit een universele smartphoneholder, de X-grip, zodat je met twee handen aan het stuur kunt blijven fietsen, wel zo veilig. Met je eigen telefoon in de X-grip wijst deze je de weg door de Achterhoek.

Voor verlichting druk je twee maal op de aan/uit toets rechts bovenaan de linkerzijde op het display op het stuur. Staat het display al aan, druk dan eenmaal op deze toets. Je ziet linksboven in het scherm van de display of de verlichting aan (icoontje van een lamp) of uit staat (geen icoontje).

De Gaon fietsstations bij de Arriva stations hebben geen oplaadkabel. Urbee zorgt ervoor dat er altijd zoveel mogelijk e-bikes staan met voldoende geladen accu’s. Selecteer dan ook zelf een e-bike met een zo vol mogelijke accu, zie ook de vraag: Ik krijg een e-bike toegewezen met een lage accu. Wat nu? De Gaon fieststations bij de recreatieondernemers hebben wél een oplaadkabel. Steek deze na afloop dan ook in de e-bike zodat deze weer oplaadt.

Met een volledig opgeladen accu fiets je 40-80 km met ondersteuning, afhankelijk van je rijgedrag, de weerstand, de temperatuur en de mate van ondersteuning. Met een lege accu kun je echter ook gewoon fietsen. Wil jij graag een volle accu? Zorg er voor dat je na gebruik altijd de oplader in de e-bike steekt. Urbee garandeert bij de fietsstations met oplaadmogelijkheid een 60% opgeladen accu.


Urbee garandeert echter nooit volle accu’s of bereikbare afstanden omdat dit van zoveel factoren afhankelijk is.

Dat kan! Ook mensen uit het buitenland kunnen de Urbee Go app downloaden en met een credit card een bedrag in hun Wallet plaatsen. Voor uitleg en informatie kun je terecht op de Engelstalige deel van website van Urbee: https://urbee.nl/en/

De Urbee fiets kent één universeel ontwerp met een verstelbaar zadel.

Nee, helaas op de Urbees kun je geen kinderzitje monteren, niet aan het stuur en niet achterop. In dat geval kun je beter een (elektrische) fiets bij een lokale fietsenmaker huren.

De bel is geïntegreerd in de linker handrem, je bedient de bel met je linker wijsvinger.

Sluit je app helemaal af en start hem opnieuw op. De app maakt opnieuw verbinding met de database en het moet weer naar behoren werken. Is dit nog steeds niet het geval? Dan kun je de app ook helemaal verwijderen en opnieuw installeren. De app haalt dan altijd de laatst bekende gegevens op.

Bekijk daarvoor deze handleiding. Of ga naar www.urbee.nl waar je ook korte instructiefilmpjes vindt.

Gaon combikaart

Overal in de Achterhoek vind je verkooppunten van de combikaarten.

Deze gaat in vanaf de eerste keer inchecken. Binnen deze tijd zet je dus ook je Urbee tegoed in je Urbee Go app. Je hoeft het Urbee tegoed echter niet helemaal op te maken binnen de 24 of 48 uur.

Ja, een combikaart is geldig voor één persoon. Ook moet iedereen de Urbee Go app op z’n telefoon installeren om zo een e-bike te kunnen huren.

Ja, dit is verplicht en dit doe je met de Gaon combikaart.

Download de Urbee Go app op je telefoon en vul je gegevens in. In de app vind je in het menu Persoonlijke Wallet met daarin het onderdeel Redeem Voucher. Vul daar de vouchercode in die achterop je Gaon combikaart staat. Het tegoed van € 15 of € 30 wordt bijgeschreven in de app.

  • Voor Apple klik hier
  • Voor Android klik hier

Nee. Wanneer je je tegoed hebt verzilverd via Redeem Voucher (zie hierboven) dan blijft dit geldig tot 1 juli 2022 (dit verzilveren moet je wél doen voor 31 december 2021). Je kunt het tegoed dan later opmaken, ook op andere Urbee-stations buiten de Achterhoek.

Een in 2021 gekochte combikaart is geldig tot en met 31 december 2021.

Je kunt met Gaon met vrijwel alle Arriva buslijnen en treinen in regio Oost reizen. Alleen niet met buslijnen 27, 29 en 53. Bekijk hier de overzichtkaart.

Voor de Arriva trein geldt 2e klas. Lees ook de algemene voorwaarden op de website. 

Voor recreatieondernemers en VVV-punten

Neem contact op met Urbee klantenservice. Zij zijn altijd telefonisch bereikbaar (ook buiten kantooruren om). Indien nodig schakelen zij de lokale partner in om problemen aan het fietststation te verhelpen en/of fietsen te repareren. Het mailadres is: support@urbee.nl, het telefoonnummer is +31 850 653 428 (dit nummer staat ook op de hand out van de Urbee folders, zo hebben ook klanten het altijd bij de hand).

Gebruik hiervoor de bestellijst van Achterhoek Toerisme. Of vraag deze op bij info@gaon.nl.