Aan de slag
met de Gaon app.

Snel naar:

In onze handleiding vind je terug hoe je de app gebruikt. Overige vragen over de Gaon-app vind je op deze pagina. Staat jouw vraag er niet tussen? Heb je een klacht? Of wil je ergens anders contact over hebben? Mail dan naar info@gaon.nl.

Gaon-app

Hoe is de app ontstaan?

De app is mede ontstaan vanuit het project Netmobiel. Lees meer in het nieuwsbericht over de krachtenbundeling tussen Gaon en Netmobiel.

Hoe gaat de app om met mijn privacy?

Gaon houdt zich aan Nederlandse en Europese wetgeving met betrekking tot privacy. Lees meer over hoe wij met jouw privacy omgaan in onze privacyverklaring.

Wat is Vereniging Gaon Ritdelen en hoezo word ik lid wanneer ik een account aanmaak?

Vereniging Gaon Ritdelen is opgericht om de gedragsregels voor de gebruikers van de app op te stellen. Verder is de vereniging verantwoordelijk voor het uitvoeren van betalingen naar chauffeurs en naar de goede doelen. Gebruikers moeten een akkoord geven op de opgestelde regels van Vereniging Gaon Ritdelen die beschreven staan in het reglement. Om deze reden is het dan ook verplicht lid te worden van de Vereniging voordat de Gaon-app gebruikt kan worden.

Als lid van de Vereniging heb je de keus om zelf ook mee te denken over het reglement en is het mogelijk om mee te beslissen. Vereniging Gaon Ritdelen is dan ook iets door en voor de bewoners van de Achterhoek.

Het is mogelijk om je op elk gewenste moment weer uit te schrijven voor Vereniging Gaon Ritdelen

Ik heb een klacht over een chauffeur of passagier. Wat moet ik doen?

Neem contact op met Gaon via ons email adres: info@gaon.nl.

Gaon zorgt er vervolgens voor dat er passende maatregelen genomen worden.

Passagier

Waarom zou ik als passagier de Gaon-app gebruiken?

Door vervoer met elkaar te verbinden zorgt Gaon ervoor dat de Achterhoek beter bereikbaar wordt. Voor jou betekent dit dat je makkelijker en sneller op je gewenste bestemming aankomt.

Hoe betaal ik binnen de Gaon-app?

Je betaalt het ritdelen binnen Gaon met credits. Je kan deze binnen de app kopen via IDEAL. Nadat je met een chauffeur bent meegereden moet je binnen een week na de reis de rit bevestigen. Wanneer jij en de chauffeur de rit hebben bevestigd worden de credits definitief naar de chauffeur overgeschreven.

Wat betaal ik voor het gebruik van Gaon?

Je betaalt binnen de Gaon-app met Credits. De kosten van een credit zijn 19 eurocent. Het ligt aan de afstand van de rit hoeveel Credits je voor een bepaalde rit moet betalen.

De kosten van ritten met het openbaar vervoer vind je terug op de website van de desbetreffende vervoerder.

Kan ik een geboekte rit annuleren?

Natuurlijk kan dit. Je doet dit kosteloos binnen de app door bij de rit op ‘annuleer rit’ te klikken. Doe dit het liefst zo snel mogelijk zodat de chauffeur van de rit weet dat je niet meer meerijdt.

Binnen 30 minuten voor vertrek is het niet meer mogelijk een rit te annuleren. Breng de chauffeur van de rit direct op de hoogte via de chatfunctie als je toch binnen 30 minuten voor vertrek de rit wil annuleren.

Kan ik ook voor reizen buiten de Achterhoek Gaon gebruiken?

Ja, het is mogelijk om ritten buiten de Achterhoek met de Gaon-app te boeken. Wel is de kans klein dat je met een andere chauffeur kan meerijden omdat de Gaon-app voornamelijk binnen de Achterhoek gebruikt wordt. Wel zijn er openbaar vervoer opties die je kan gebruiken voor je reis buiten de Achterhoek.

Het duurt soms lang voordat het ritaanbod geladen wordt. Hoe kan dat?

Dit komt door het grote aantal verschillende ritopties die de Gaon-app moet berekenen. Dit kan er soms voor zorgen dat het zoeken naar ritten wat langer duurt. Door de ritvoorkeuren aan te passen kan de wachttijd verkort worden. Wel kan dit gevolgen hebben voor het ritaanbod.

Hoe weet ik of een chauffeur te vertrouwen is?

Je kan dit bij het boeken van een rit te weten komen door de reviews van een chauffeur te bekijken. Op basis van de reviews kan je beoordelen of je wel of niet met een chauffeur wil meerijden.

Hoe weet ik zeker of een chauffeur komt opdagen?

Dat weet je natuurlijk nooit helemaal zeker. Wel kan je door de reviews van de chauffeur te lezen al een goede beeld krijgen of de chauffeur betrouwbaar is.

Als een chauffeur niet komt opdagen kan je kiezen om een klacht in te dienen. Dit kan ervoor zorgen dat het account van de chauffeur tijdelijk of permanent geblokkeerd wordt.

Hoe neem ik contact op met een chauffeur?

Dit kan via de chatfunctie die je terug kan vinden in de app.

Kan ik ook een rit boeken voor iemand anders?

Ja, dit is zeker mogelijk! Je hebt de optie om het account van een andere gebruiker te beheren en zo ritten voor deze persoon te boeken. Dit komt vooral goed van pas wanneer iemand zelf niet goed met een smartphone overweg kan.

Hoe weet ik zeker of ik na mijn heenreis ook weer een rit terug naar huis krijg?

Je kan na het boeken van je heenreis direct een terugrit boeken. Zo weet je zeker dat je weer thuis komt.

De rit die ik zoek staat niet tussen het ritaanbod. Wat nu?

Binnen de Gaon-app heb je de optie om een ritoproep in te dienen. Hiermee stuur je een verzoek naar chauffeurs om jou weg te brengen naar de gewenste locatie.

Je dient een ritoproep in door nadat je hebt gezocht naar een rit zonder gewenst resultaat. Dit doe je onderaan de lijst met ritten door op ‘plaats oproep in de community’ te drukken.

Kan ik een rit boeken met meerdere personen?

 Ja dit is mogelijk. Je kan dit instellen binnen de ritvoorkeuren wanneer je een rit boekt.

Chauffeur

Waarom zou ik als chauffeur de Gaon-app gebruiken?

Het idee achter Gaon is om de fijnmazige bereikbaarheid van de Achterhoek te optimaliseren. Zodat alle Achterhoekers sneller en flexibeler van A naar B kunnen komen. Vooal jongeren en ouderen hebben hier baat bij. Dus je doet het voor je dorpsbewoners. Daarnaast spaar je met elkaar voor een goed doel uit je dorp, om met elkaar iets voor het dorp te realiseren.

Waarom zou ik als chauffeur de Gaon-app gebruiken?

Het idee achter Gaon is om de fijnmazige bereikbaarheid van de Achterhoek te optimaliseren. Zodat alle Achterhoekers sneller en flexibeler van A naar B kunnen komen. Vooal jongeren en ouderen hebben hier baat bij. Dus je doet het voor je dorpsbewoners. Daarnaast spaar je met elkaar voor een goed doel uit je dorp, om met elkaar iets voor het dorp te realiseren.

Krijg ik een vergoeding wanneer ik iemand wegbreng?

Ja, je ontvangt een onkostenvergoeding in de vorm van credits wanneer je een passagier wegbrengt. Je kan zelf kiezen of je deze laat uitbetalen in de vorm van geld of doneert aan een lokaal goed doel.

Ik heb een passagier weggebracht. Hoe ontvang ik mijn credits?

Een week na het rijden van de rit moet jij en de passagier de rit bevestigen. Wanneer beide partijen de rit bevestigd hebben worden de credits aan jouw account toegevoegd. Als één van de partijen de rit niet na een week heeft bevestigd worden de credits niet aan je account toegevoegd.

Heb je de passagier wel weggebracht maar heeft de desbetreffende persoon na een week de rit niet bevestigd? Neem dan contact op met Gaon. We zorgen er dan voor dat je de credits alsnog ontvangt.

Kan ik ook op oproepbasis passagiers wegbrengen?

Jazeker, ga in de Gaon-app naar de community tab en klik op ‘oproepen’. Hier vind je de ritoproepen van passagiers. Kies een rit naar wens uit en rijden maar.

Ik ga mijn geplande rit toch niet meer rijden. Wat moet ik doen?

Je kan de geplande rit annuleren in de app onder het ritten tabblad. Annuleer zo snel mogelijk zodat de passagier(s) nog voldoende tijd hebben om vervangend vervoer te regelen.

Ik kom wat later op de afgesproken locatie. Wat doe ik?

Je laat het de passagier zo snel mogelijk weten via de berichtenfunctie in de app. Doe dit voordat je wegrijdt of zet de auto even aan de kant.

Download hier de Gaon-app